Seloy Live

19.10.2018

Henkilöstöesittely osa 6

 

Harri Korpela

Kuka olet?

Olen pohjimmiltani köyliöläinen, mutta nyttemmin huittislaistunut perheenisä. Harrastan monipuolisesti liikuntaa; mm. maantiepyöräilyä, jääkiekkoa, lenkkeilyä ym. Lisäksi maanpuolustustyö ja auto harrastus ovat lähellä sydäntäni.

 

Milloin aloitit Seloylla?

Olen tullut taloon myyjäksi toukokuussa 2002.

 

Mitä teet?

Olen työskennellyt alusta lähtien myynnin parissa, mutta samalla tutustunut tarkasti tuotantoon ja sen prosesseihin. Myös lasitekniikka ja siihen liittyvät haasteet ovat alusta asti olleet lähellä sydäntäni. Nykyisin toimin myyntipäällikkönä ja olen talon jokapaikanhöylä, joka sotkeutuu kaikkeen mahdolliseen. Toimin myös johtoryhmän jäsenenä.

 

Vahvuutesi?

Olen vahvimmillani pienessä kiireessä ja paineessa. Myös ongelmanratkaisu on vahvuuksiani, eli mielelläni mietin parasta ratkaisua kuhunkin kohteeseen ja pyrin aina löytämään kokonaisedullisimman ratkaisun. Sosiaalisena tyyppinä viihdyn porukassa ja mielelläni olenkin usein äänessä.

 

Parasta työssäsi?

Hyvä työyhteisö ja työnantaja, jossa päätöksenteko on lähellä ja tarvittaessa todella nopeaa. Alati muuttuva lasimaailma, jossa haastetta tuovat muuttuva lainsäädäntö ja määräykset ja toisaalta jatkuvasti kehittyvä lasiteknologia. Pidän myös työn tietynlaisesta projektiluonteisuudesta ja asiakkaiden haasteiden (ongelmien) ratkaisusta.

 

Jos olisit lasi, minkälainen lasi olisit?

Laminoitu Anticondensation Suncool 70/35, luja, monipuolinen ja huurtumaton! 


19.10.2018

Toimitusjohtajan terveiset

Vihdoin!

 

Pitkällisten keskustelujen ja viilausten jälkeen rakennusvalvontojen TOPTEN-ryhmä ja alan teollisuus on vihdoin saanut luotua ohjeen Ympäristöministeriön Käyttöturvallisuusasetuksen tulkinnaksi.

 Tasolasiyhdistyksen toiminnanjohtaja Jenni Heikkilä on koonnut hyvän yhteenvedon uudesta ohjeesta ja sen tulkinnasta Tasolasiyhdistyksen sivuille. Yleisen ohjekortin voit ladata tästä. Tässä alla vielä tiivistäen muutokset, joita voimaan tullut asetus ja sitä tulkitseva ohje toivat mukanaan:

 

Lasitukseen on vaara törmätä ja on käytettävä turvalasia, kun: 

Lasituksen alareunan korkeus lattiasta on vähemmän kuin 0,7 metriä.

Kulkuväylien ovissa lasipinnan korkeus lattiasta on vähemmän kuin 1,5 m. Turvalasia käytetään myös näiden ovien viereisissä ikkunoissa ja lasiseinissä silloin, kun umpinainen karmi-, puite- tai seinärakenne oviaukon ympärillä on pienempi kuin 0,3 m.

Portaissa ikkunalasituksen korkeus askelmasta tai lepotasosta on vähemmän kuin 1,5 m.

Lasituksen rikkoontuminen aiheuttaa putoamisvaaran ja on käytettävä laminoitua turvalasia, kun: lasituksen alareunan korkeus lattiasta on alle 0,7 m ja tasojen välinen korkeusero on yli 1,0.

 

Glasstec Düsseldorfissa 23.-26.10.2018

Ensi viikolla Saksan Düsseldorfissa järjestetään jälleen Glasstec-messut. Glasstec on valtava tapahtuma, jossa lasivalmistajat, konevalmistajat ja muut lasialalla toimivat esittelevät uusimpia innovaatioitaan. Meiltä paikan päällä tiistain ja keskiviikon ovat Pasi Kankaanpää, Jonne Ylikännö ja minä. Dysselin tapahtuma on perinteinen lasialan kohtaamispaikka, jossa mekin olemme joka vuosi käyneet. Tiedän, että paikalla on paljon väkeä myös Suomesta, joten nykäistään hihoista kun nähdään. Seuraavassa uutiskirjeessä on luvassa pieni selonteko tapahtumasta meidän vinkkelistä.

 

Ajankohtaista meillä

Syksy on meillä totutun kiireinen ja kiireessäkin palvelemaan asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Asiakaskokemustutkimuksesta saimme loistavat tulokset, kiitos siitä kaikille vastanneille. Vielä on tilaa kehittää, erityisesti kommunikaatiota toimitushetken lähestyessä. Tähän olemme jo pyrkineet vastaamaan hieman työtehtäviä kehittämällä. Uuden toimintamallin hioutuminen kestänee jonkin aikaa, mutta toivottavasti tulokset näkyvät jo seuraavassa tutkimuksessa.

 

Toivotan kirjeeni myötä oikein hyvää ja onnistunutta syksyä!

 

-Henkka


19.10.2018

Asiakaskokemustutkimus

Tutkimuksen toteutus

Asiakaskokemustutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena, haastatteluotos poimittiin Seloy Oy:n
asiakasrekisteristä satunnaisotannalla.
Haastateltavat asiakkaat kontaktoitiin puhelimitse ja puhelinhaastattelu toteutettiin
tutkimushenkilöille sopivan aikataulun mukaisesti. Yhden puhelinhaastattelun kesto vaiheineen oli
keskimäärin 15 minuuttia. Puhelinhaastattelun aikana kartoitettiin asiakkaan kokemuksen osa-alueet
ja kontaktipisteet koko asiakkuuden vaiheelta. NPS-arvo kysyttiin heti haastattelun aluksi, jottei
asiakaskokemuksen vaiheiden käsittely vaikuttaisi asiakkaan kokonaisarvioon
suositteluhalukkuudesta.
Haastateltavien annettiin aluksi kertoa, missä asioissa Seloy on asiakkuuden aikana onnistunut ja
missä asioissa olisi parantamisen varaa. Vapaan sanan jälkeen kartoitettiin asiakaspolun
kontaktipisteet vaihe vaiheelta ja lopuksi kysyttiin, oliko asiakas valmis suosittelemaan yritystä
julkisesti.
Haastattelujen tallentamisen jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin ja tutkimusraportti kirjoitettiin
haastateltavien anonyymiys säilyttäen. Tutkimusraportin valmistuttua yhteystietolistat hävitettiin.

Net Promoter Score

Net Promoter Score on yleisesti yrityksissä käytetty asiakasmittari, joka mittaa yhden kysymyksen
avulla yrityksen asiakaskunnan uskollisuutta ja tyytyväisyyttä. Net Promoter Scoren kysymys kuuluu
”Kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä (yritystä) ystävälle tai työtoverille?”. Asiakkaat vastaavat
kysymykseen asteikolla 1-10, jossa luku 1 vastaa ’ei ollenkaan todennäköistä’ ja luku 10 ’erittäin
todennäköistä’ suosittelua.
Asiakkaiden antamat vastaukset luokitellaan seuraavasti:
Vastaukset 1-6: Arvostelijat
Vastaukset 7-8: Passiiviset
Vastaukset 9-10: Suosittelijat
Arvostelijoiden prosenttiosuus vähennetään Suosittelijoiden prosenttiosuudesta. NPS-arvo voi näin
ollen vaihdella arvosta -100 aina arvoon 100 asti.
Yleisesti ottaen NPS arvo on kohtuullinen aina kun tulos on positiivinen. Hyvä se on kun luku on yli 20,
erinomainen luku on noustessaan yli viidenkymmenen. Seloyn NPS 73 on mahtavan hyvä ja kertoo siitä, että
prosessimme ovat ajan myötä hioutuneet kuntoon ja henkilöstömme on osaavaa ja motivoitunutta.

 

Yhteenveto palautteista 

NPS-arvo on erinomainen ja keskimäärin asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä asiakkuuteen. Erityisen tärkeänä onnistumisalueina asiakkaat pitivät luotettavuutta, henkilöstön palvelualttiutta,
asiakaslähtöisyyttä ja kokonaisprosessin sujuvuutta asiakkaalle. Myös aikataulujen pitäminen sai asiakkailta kiitosta.
Ydinpalvelun toimivuuden merkitys asiakkaille on suuri, minkä vuoksi ajoittaiset toimitusten viivästykset heikentävät asiakaskokemusta. Ongelmatilanteissa viestinnän rooli on korostuneessa
asemassa ja asiakkaat toivovat nopeampaa reagointi haasteisiin tai muutoksiin. Asiakkailta nousi lisäksi toivomus yhteistyön syventämisestä sekä tarpeiden tarkemmasta kartoituksesta.

Teemme jatkuvasti työtä asiakaskokemuksen parantamiseksi, ja tutkimuksen toteuttaminen antaa meille varmuutta siitä, että suunnittelemamme toimenpiteet ovat oikeanlaisia ja palvelevat asiakkaitamme. Otamme palautteet tosissamme ja teemme toimenpiteitä parantaaksemme asiakaskokemusta entisestään. Esimerkkinä viestinnän parantamisesta olemme muokanneet taloomme uudenlaisen työtehtävän. Toimenkuvana on tilauksista huolehtiminen sekä kokonaisvaltainen asiakaspalvelu asiakaskokemuksen ylläpitämiseksi. Tehtävään kuuluu sekä toimituksiin liittyvien tietojen kommunikointi tuotantoon että aktiivinen tiedottaminen mahdollisista muutoksista asiakkaille. Kun tilauksiin liittyvä viestintä on keskitetty yhdelle henkilölle, pysymme paremmin selvillä siitä mitä asiakkaalle on ilmoitettu ja missä mennään. Tehtävää hoitaa tällä hetkellä Sanna Mattila, joka palasi vastikään äitiysvapaalta takaisin työn pariin.

 


16.10.2018

Sitä sattuu osa 2

 

Tilausten mitat aiheuttavat toisinaan kömmähdyksiä. Jokin aika sitten myyntimme vastaanotti asiakkaan tilauksen, lähetti asiakkaalle tilausvahvistuksen ja laittoi lasit tuotantoon. Asiakas tuli paikan päältä noutamaan lasejansa, ja ensin niitä ei meinannut tuotannosta löytyä. Kun ne lopulta löytyivät, kävi ilmi että mitoista puuttui vaatimattomat kolmisen metriä, kun asiakkaan senttimetrit oli meillä tulkittu millimetreiksi.

Eihän hätä toki ollut kovin suuri, asiakas lähti tyhjin käsin ja me teimme pikaisesti uudet lasit oikeilla mitoilla. Sinänsä onnellista ettei laseja toimitettu suoraan kohteeseen, olisi siinä ollut ehkä huumori kortilla kun olisi pitänyt ruveta asennushommiin. Jos jotakin tästä opimme, niin koitamme jatkossakin muistuttaa asiakkaitamme tilausvahvistusten tarkastamisesta.


31.08.2018

Sitä sattuu

Toimitimme pari vuotta sitten erääseen kohteeseen monta kymmentä neliötä eristyslasielementtejä, joissa uloin lasi oli kokonaan taustamaalattu. Taustamaalattuja laseja käytetään monesti rakennusten julkisivuissa ja väliseinärakenteissa. Pian toimituksen jälkeen kohteen suunnittelija otti yhteyttä ja tiedusteli mitä ihmettä olimme oikein kohteeseen toimittaneet, kun ei ikkunoista nähnyt lainkaan ulos.

Ymmärrettyään itse valinneensa ihan vääränlaiset lasit, suunnittelija kysyi josko tulisimme paikalle raaputtamaan maalit laseista irti. Selitimme suunnittelijalle ystävällisesti, ettei taustamaalausta voi raaputtamalla tai millään muullakaan tavalla irroittaa lasin pinnasta, kun maali on karkaisuprosessissa lasiin kiinnitetty.

Lopulta uudet lasit tilattiin ja toimitettiin ja kaikki olivat tyytyväisiä, mutta suunnittelijan vastuuvakuutus mahtoi ottaa melkoisen kolauksen.

Tästäkin opittiin. Kuten asiakkaamme omilta asiakkailtaan, mekin yritämme parhaamme mukaan tarkentaa ja varmistaa, että loppuasiakas saa juuri sellaiset lasit kuin on suunniteltu. Kyselemme vähän kohteesta ja toisinaan ehdotamme lasityypin vaihtoa, jos koemme että joku muu kuin valittu sopisi käyttötarkoitukseen paremmin. Ja niin kuin esimerkkimme yllä paljasti, aina ei siltikään onnistuta.


31.08.2018

Huurtumattomat

 

Mitä huurtuminen on, mistä se johtuu ja mitä asialle on tehtävissä?

Kondenssi ikkunan ulkopintaan muodostuu siitä, kun uloimman lasin pintalämpötila alittaa ulkoilman kastepistelämpötilan. Ikkunoiden lämmöneristävyys- eli u-arvo-vaatimukset ovat kiristyneet ja sitä kautta sisältä ei enää karkaa hukkalämpöä lämmittämään ulkolasia. Tämä syksyinen kostea vuodenaika on hyvä esimerkki siitä, että kylmän yön aikana eristävä ikkuna säteilee lämpöä poispäin ulkopinnasta, mutta pilvetön taivas ulkoilmaa kylmempänä ei säteile niin paljon lämpöä ikkunaan päin. Tällöin lasin ulkopintaan muodostuu kastepiste ja huurtuminen on mahdollista. Tämä on havaittavissa esimerkiksi auton ikkunoissa.

Huurtumisen esiintymistä eristyslasielementin ulkopinnassa on mahdollista minimoida laittamalla uloimmaksi lasiksi huurtumaton lasi. Huurtumattomassa lasissa lasin ulkopinnassa on ohut läpinäkyvä pyrolyyttinen pinnoite, joka pitää ulkolasin pintalämpötilan korkeampana ja tällä tavoin vähentää huurtumisen esiintymistä. Huurtumatonta lasia on mahdollista saada eri paksuuksina, laminoituna ja karkaistuna. Tällöin myös turvallisuusmääräykset on mahdollista ottaa huomioon. Huurtumaton lasi on saatavilla myös lämmöneristys- ja auringonsuojaominaisuuksilla. Lasi on mahdollista yhdistää erilaisiin eristyslasirakenteisiin, joka taas mahdollistaa monipuolisten ikkunasovellusten valmistamisen. Lasia on mahdollista käyttää esimerkiksi MSE-ikkunoissa ulkopuitteen lasina yksinään, koska lasin pinnoitus on toteutettu suoraan float-prosessissa. Tietyt lasijalostusprosessit kuitenkin vaikuttavat erikoisimpien lasirakenteiden saatavuuteen, joten huurtumattoman lasin käyttömahdollisuus tulee selvittää tapauskohtaisesti.


29.08.2018

Henkilöstöesittely osa 5

Mika Kyrömäki

 

Kuka olet?

Olen Mika Kyrömäki, perheellinen neljän lapsen isä. Talouteen kuuluu myös kolme koiraa ja pari hevosta. Harrastan metsästystä ja ajokoetoimintaa, sekä pyrin olemaan mahdollisimman paljon mukana lasten harrastuksissa jääkiekossa, kalastuksessa ja ratsastuksessa. Koulutukseltani olen laivasähköasentaja, olen myös suorittanut lasikeraamisen alan ammattitutkinnon.

 

Milloin aloitit Seloylla?

Aloitin elokuussa 1997 

Mitä teet?

Työtehtäviini kuuluu kaikki eristyslasin valmistukseen liittyvät työt. Pääsääntöisesti teen välitilaristikot ym. erikoislistat, vastaan valmistusmateriaalien kierrätyksestä tuotannossa ja toisinaan olen apuna myös eristyslasin valmistuslinjoilla. Toimin myös työsuojeluvaltuutettuna.

 

Vahvuutesi?

Monipuolinen osaaminen eristyslasivalmistuksessa, sekä pitkäjänteisyys hankalissa työtehtävissä. Pyrin myös olemaan hyvissä väleissä kaikkien työkavereiden kanssa.

 

Parasta työssäsi?

Työn vaihtelevuus ja välillä haasteellisuuskin. Hyvät työkaverit ja työskentelyolosuhteet.

 

Jos olisit lasi, minkälainen lasi olisit?

Laminoitu optiwhite, kestävä ja turvallinen, hyvin läpinäkyvä.


19.06.2018

Toimitusjohtajan terveiset

 

Asetus rakennusten käyttöturvallisuudesta tuli voimaan vuoden alusta, kuten kaikki tiedämme. Ympäristöministeriö ei kuitenkaan ole saanut julkaistua vielä ohjetta, jonka mukaan asetusta tulkittaisiin. Ministeriö pyysi alkuvuonna ohjetta asetukseen lasialalta ja kuten edellisessä kirjeessä kerroinkin, Suomen Tasolasiyhdistys laati sellaisen yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa. Ministeriö kuitenkin samaan aikaan valmisteli oman ohjeluonnoksensa, joka ei kuitenkaan moniltakaan osin ole voimaan tulleen asetuksen mukainen. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin siinä mielessä valitettava, että ministeriö ei ole mitään virallista tulkintaa tai ohjetta julkaissut joten tilanne on sikäli avoin. Meillä on Tasolasiyhdistyksessä asiaan kuitenkin selkeä kanta ja suosittelemmekin soveltamaan laatimaamme ohjetta toistaiseksi, kunnes tilanne ns. virallistuu. Ohje löytyy Tasolasiyhdistyksen etusivulta, www.tasolasiyhdistys.fi.

 

Kesälomakausi on juuri alkamaisillaan ja meilläkin tehtaalla se tarkoittaa, että tuotanto on kaksi viikkoa kokonaan kiinni. Pyrimme näin pääsemään lomakauden yli mahdollisimman nopeasti ilman, että lomien vaikutus näkyisi tuotannossa vielä pitkälle elokuuhun asti. Syksy tulee jälleen olemaan erittäin kiireinen. Sen myötä tulee jälleen korostumaan entistä vahvemmin lasin saatavuuden varmistaminen ja toimitusaikojen kurissa pitäminen. Euroopassa jo jonkin aikaa jatkunut trendi jossa rakennus- ja autoteollisuus ovat kovassa kasvussa, ajaa lasin valmistajat erittäin kovaan kysyntäpaineeseen eivätkä valmistuskapasiteetit tahdo millään riittää. Lisäksi lasirakentamisessa Euroopassa siirrytään koko ajan enemmän jopa kolminkertaisten lasien ja myös laminoitujen lasien valmistamiseen. Me olemme omalta osaltamme tehneet kaiken voitavamme, jotta meillä raaka-aineen saatavuus olisi mahdollisimman hyvällä tasolla.

 

Toivotan kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme erittäin aurinkoista kesää ja ansaittua lomaa niille, jotka sen ehtivät pitää. Syksyllä mennään taas lujaa ja me olemme täällä valmiina palvelemaan kaikkia parhaan kykymme mukaan!

 

 

Terveisin,

 

Henri Kiuru

Toimitusjohtaja


19.06.2018

Henkilöstöesittely osa 4

Hanna Tolvi

 

Kuka olet?

Olen huumorintajuinen ja liikunnallinen tyyppi.

 

Milloin aloitit Seloylla?

Kesäkuussa 1989

 

Mitä teet?

Toimenkuvaani kuuluu tällä hetkellä pääasiassa laskutus ja silloin tällöin tilausten käsittely. Olen aikaisemmin toiminut myös optimoinnissa sekä tuotannossa.

 

Vahvuutesi?

Olen tarkka ja huolellinen

 

Parasta työssäsi?

Mukavat ja hauskat työkaverit

 

Jos olisit lasi, minkälainen lasi olisit?

Pintahiottu lankalasi


18.06.2018

Tekninen tuotepäällikkö Seloy Livelle

ARE YOU AWESOME? JOIN OUR TEAM!

TEKNINEN TUOTEPÄÄLLIKKÖ KEHITTÄMÄÄN TUOTTEITA JA AVUSTAMAAN PROJEKTEISSA.

Hieno homma, että Digital Signage on sinulle tuttu juttu, ja olet toiminut AV-alalla ja kiinnostunut sen uusista suuntauksista. Pidät itseäsi hands on -tyyppisenä, oma-aloitteisena henkilönä etkä pelkää tarttua toimeen.
Omaat kokemusta elektroniikan kanssa toimimisesta ja asennusprojekteista, ja pystyt tekniseen suunnittelutyöhön. Olet ehkä ennenkin ollut aloittelevassa yrityksessä hommissa ja hyppäät ketterästi sinne missä apuasi milloinkin tarvitaan.

Seloy Live on perheyritys Seloyn tytäryhtiö, joka myy ja markkinoi interaktiivisia lasituotteita. Live on upea sekoitus start up -henkisyyttä ja 30 vuoden kokemusta lasista ja lasirakentamisesta. Päätuotteitamme on kosketuspintana toimiva ikkuna SENSE, sekä interaktiivinen peili SHINE. Tehtaamme sijaitsee Huittisissa, ja toimisto Espoon Otaniemessä.

Lähetä omannäköisesi hakemus ja CV palkkatoiveineen osoitteeseen applications@seloylive.com viimeistään 15.7.2018.

Paikka täytetään heti sopivan tyypin löydyttyä.

Lisätietoa tehtävästä antaa operatiivinen johtaja Jukka Vänskä,

0400 937 237 jukka.vanska@seloylive.com


« Edelliset 10

Emme seuraa kehitystä, viemme sitä eteenpäin.

Seloylla on vuosikymmenten kokemus koko suomalaisen lasirakentamisen kehityksestä ja kehittämisestä. Me tiedämme, miten suunnitellaan, valmistetaan ja toimitetaan erilaisia lasiratkaisuja tavalla, jonka ansioista asiakkaamme projektit menevät jouhevasti maaliin ja loppukäyttäjän tarpeet tulevat täytettyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tutustu yritykseen ja palveluihimme »