Seloy Live

05.07.2021

Henkilöstöesittely Aino Stenberg

Aino

Nimi

Stenberg Aino

Kuka olet?

Huittislainen kolmen lapsen äiti

Milloin aloitit Seloylla?

2014 maaliskuussa

Mitä teet?

Siivoan hallin sekä toimistotilat

Vahvuutesi?

Rauhallisuus, hyvä kuuntelija

Parasta työssäsi?

Oma rauha sekä työyhteisö

Jos olisit lasi, minkälainen lasi olisit?

Lamilasi, pienistä kolhuista huolimatta pysyn kasassa


05.07.2021

Pakkaukset – palveluksessasi!

Meillä Seloylla on tahtotila auttaa asiakkaitamme onnistumaan kohteessa – aina suunnittelusta asennukseen asti. Tässä jutussa keskitymme pääasiallisesti siihen, mitä teidän kannattaisi ottaa huomioon jo tilausvaiheessa ja nimenomaan pakkausasioita silmällä pitäen.

Pakkaustapa, pakkausjärjestys, toimitusosoite, työmaan yhteyshenkilö, ilmoitus tavaran lähtemisestä tai jaosta, kaikki kuuluu palveluumme. Tiedot helpottavat jo tilausta vastaanottaessa, näin vältämme turhia työvaiheita ja kustannuksia.

Pakkausvaihtoehtoja on käytännössä neljä; rautapukki, puupukki, puulaatikko sekä irtolasina, eli ei pakkausta.

Kun kaupankäynti on jatkuvaa ja toimitukset menevät joko tehtaalle tai isoille työmaille käytämme rautapukkeja. Puupukkeja käytämme pienemmissä projekteissa jolloin pukit eivät palaudu tai pukkien palautus ei ole logistisesti järkevää. Olemme kuitenkin viimeaikoina lisänneet puupukkien kierrätystä. Olemme myös lopettaneet rautapukkien panttien laskuttamisen, mutta rautapukit ovat meidän palautuspukkeja, joita kaipailemme takaisin mahdollisimman nopeasti.

Puupukkiin ja -laatikkoon pakataan maksimissaan 1000 kg. Puulaatikoista olemme viime vuosina pyrkineet luopumaan, asiakkaan pyynnöstä pakkaamme myös puulaatikkoon. Rahdinkuljettajat eivät mielellään kuljeta puulaatikoita, sillä niissä on kaatumisvaara ja toisaalta trukki/pumppukärrykäsittely on erityisen hankalaa.

Noutotavaroita ei lähtökohtaisesti pakata, mutta mikäli haluat ne kuitenkin pakattavan, ilmoitathan siitä meille. Näin ollen vältyt turhilta työvaiheilta sekä kustannuksilta.

Työmaan ollessa suuri ja halutaan minimoida turha lasien siirtely ja järjestäminen, voimme pakata lasit oikeaan järjestykseen sekä oikealle pukille suoraan linjalta. Lasitarrassa näkyy myös työmaan positionumero, jos se on pyydetty ja ilmoitettu meille jo tilausvaiheessa.

Pakkaamostamme kysytään usein voiko puupukkeja palauttaa, johon vastaamme: Tottahan toki! Parhaamme mukaan haluamme hyödyntää hyväkuntoisia pukkeja edelleen, ekologisuuteenkin vedoten. Pukkien palauttamiseen sekä muihin pakkauksiin ja kuljetuksiin liittyviin kysymyksiin meillä vastaa myyntimme ja pakkaamosta Jari Rajala, 010-839 5828.

 

Rautapukit lähdössä kuljetukseen

 


05.07.2021

Meiltä usein kysyttyä

Meille tulee päivittäin kysymyksiä lasin ominaisuuksiin, käyttökohteisiin ja käyttöikään liittyen. Tässä hieman listattuna yleisimpiä kysymyksiä ja niihin vastauksia.

Mitä tarkoittaa 2K ja 3K rakenne?

Tämä tarkoittaa eristyslasissa olevien lasipaneelien määrää. Esimerkiksi kiinteistä ikkunoista puhuttaessa mainitaan lasituksen olevan 2K tai 3K. Eli 2k-erkkarissa on kaksi lasia ja 3K-erkkarissa 3 lasia kiinnitettynä välilistoilla toisiinsa. 2K-rakenteessa välilistoja on 1kpl ja 3K-rakeenteessa 2kpl.

Mitä U-arvo kertoo?

U-arvolla tarkoitetaan lämmönläpäisykerrointa ja sen yksikkö on W/m2K. Se kertoo lämmöneristämiskyvystä, mitä pienempi lukema sitä parempi on lämmöneristyskyky. Nykyään energiavaatimukset rakennuksille ovat tarkoin määriteltyjä ja esimerkiksi ikkunarakenteilla on 1.0 W/m2K vaade. Usein tämä vaatii lasilta vielä tuotakin alhaisempaa arvoa, jotta ikkunan kokonaisarvossa päästään tuohon.

Mikä on lasin takuu?

Lasi on suhteellisen hauras materiaali ja sillä ei ole rikkoutumistakuuta. Oikein asennettuna ja käytettynä se kuitenkin toimii vuosikymmeniä. Taso- ja eristyslasille on määritelty standardit, joiden mukaan niitä tulee tarkastella. Tästä linkistä voi tutustua tarkemmin takuuehtoihin https://www.seloy.fi/images/pdf/Tasolasiyhdistys%20takuuehdot%204.3.2019.pdf

Miksi ikkunalasin ulkopinta huurtuu ja onko se vaarallista?

Tätä ns. kondenssi ilmiötä saattaa esiintyä etenkin keväällä ja syksyisin, kun vesihöyry tiivistyy kosteudeksi. Esimerkiksi voidaan ottaa kostea, tyyni ja suhteellisen lämmin yö, jolloin lasin pinta säteilee lämpöä kylmälle taivaalle niin paljon, että ikkunalasi jäähtyy ulkoilmaa kylmemmäksi. Aamuauringon lämmittäessä ulkoilmaa, tiivistyy kosteus kylmän lasin pintaan. Mikäli lasin lämpötila laskee alle kastepisteen, vesi tiivistyy eli lasipinta huurtuu. Ikkunan ulkopintaan tiivistyvä kosteus kertoo siis onnistuneesta hyvin lämpöä eristävästä ikkunavalinnasta eikä tämä ole vaarallista.

Mitä lasi painaa?

Lasin painon voi laskea seuraavalla kaavalla: lasin paksuus (mm) x lasin tiheys (2,5 kg/dm3) x lasin pinta-ala (m2)

Esimerkki. 6mm paksu float-lasi, koko 1200x1300mm = 6*2,5*1,56= 23,4kg

Auringonsuojaus, mitä tarkoittaa G-arvo?

Auringonsuojalasien tarkoituksena on estää auringonsäteilystä johtuva liiallinen energian (lämmön) pääsy sisätiloihin. Markkinoilla on saatavilla niin värillisiä, peiliheijasteisia kuin lähes värittömiä pinnoitettuja auringonsuojalaseja. G-arvolla tarkoitetaan aurinkoenergian kokonaisläpäisyä, matala g-arvo osoittaa siis sen, että lasi päästää lävitseen vain vähäisen määrän auringon lämpöä.

Turvalasit? Mihin soveltuvat? Käyttökohteet?

Aikanaan turvalasiksi yksityisasuinnoissa laskettiin 6mm float-lasi, mutta nykyään turvalasit ovat joko karkaistuja, laminoituja tai näiden yhdistelmiä. Jotta turvallisuusvaatimukset täyttyvät tulee aina projektikohtaisesti ottaa huomioon erilaiset kuormat sekä putoamis- ja törmäysvaara. Turvalaseja käytetään mm. katoissa, julkisivuissa, porraskäytävissä, kaidelaseina, parvekelaseina, suihkukopeissa jne. Turvalasien käytöstä on määritelty tarkemmin Suomen ympäristöministeriön asetuksessa 1007/2017.

Palonsuojalasit ja niiden luokittelu?

Palonsuojalasit ovat laseja, joita käytetään paloa osastoivissa rakenteissa. Ne käytännössä estävät liekkien, savun ja kuumien palokaasujen tunkeutumisen lasin vastakkaiselle puolelle. Ne luokitellaan standardin mukaisesti kolmeen eri paloluokkaan, E, EW ja EI. Luokan E lasit pysyvät tiiviinä liekkejä ja palokaasuja vastaan. Kuumuuden läpäisylle ei kuitenkaan ole vaatimuksia. Luokan EW laseissa rakenteen tulee rajoittaa lämpösäteilyn läpäisyä, pintalämpötilan nousulle ei kuitenkaan ole annettu vaatimusta. EI-luokan eristävyys rajoittaa lisäksi vastakkaisen puolen pintalämpötilan nousun. Tämä kriteeri on sama kuin ei valoa läpäisemättömilläkin rakenteilla.

Voinko kuluttajana ostaa eristyslaseja tai muita lasituotteita Seloy Oy:ltä?

Valitettavasti meillä ei ole suoraa kuluttajakauppaa, vaan toimimme yhteistyössä lasia käyttävän rakennusteollisuuden kanssa. Pääasiallisia asiakkaitamme ovat alumiini- ja teräsrakentajat, ikkuna- ja ovitehtaat sekä lasiliikkeet.


06.05.2021

Tiedote 6.5.2021

ARVOISA ASIAKKAAMME!         

Tässä kirjeessä kerromme tämänhetkisestä tilanteesta lasin saatavuudessa ja lasin raaka-ainehinnan kehityksessä. Tiedotamme myös kesän aukioloistamme kirjeen lopussa.

Lasialalla on erityisesti Euroopassa ollut jo vuoden päivät pulaa lasista. Tämä on näkynyt lasin raaka-ainehinnan paikoin rajunakin nousuna ja pitkinä toimitusaikoina. Me täällä Suomessa olemme kuitenkin tähän asti pärjänneet hyvin, eikä suuria saatavuusongelmia ole ollut. Hinnankorotukset ovat olleet varsin maltillisia ja lasin hintataso onkin perinteisesti ollut hyvin tasainen Suomessa jo pitkään.  Nyt valitettavasti nämä ongelmat iskevät meille Suomeen, osittain vähän yllättäenkin, aika rajusti ja nopealla aikataululla.

Eri arvioiden mukaan tasolasista tulee olemaan pulaa jopa vuoden loppuun asti. Tilannetta ja sen vaikutuksia on vielä tällä hetkellä hieman vaikea tarkkaan ennustaa, mutta se on varmaa, että toimitusajat tulevat pitenemään ja hintataso nousemaan. Tulemmekin lähestymään hinnastoasiakkaitamme aivan lähipäivinä uusin hinnastoin, jotka tulevat voimaan nopealla aikataululla. Nyt on ensiarvoisen tärkeää pystyä ennakoimaan tarpeet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, joten toivomme asiakkailtamme ennakkotietoa mahdollisista tulevista projekteista niin aikaisin, kuin se vain on mahdollista. Tällä tavoin pystymme tekemään parhaamme vastataksemme asiakkaidemme lasitarpeisiin, jotta projektit saadaan vedettyä läpi ja tehtaiden linjat pyörimässä. Kannattaa kuitenkin jo nyt varautua myös siihen, että totutut toimitusajat saattavat venyä ja alun perin aiotut asennusaikataulut eivät välttämättä tule onnistumaan lasipulasta johtuen.

Syitä lasipulaan on monia, joista jokainen vaikuttaa omalla tavallaan. Koronan aiheuttama ajoneuvoteollisuuden hidastuminen on sulkenut useita float-lasilinjoja. Osa kylmäkorjauksista ja uusien linjojen ylösajoista ovat epäonnistuneet tai ovat rajusti myöhässä mm. erilaisten pandemiarajoitusten takia. Kaikille tuttu globaali konttipula sekä meriliikenteen häiriöt Suezin kanavassa haittaavat puolestaan merkittävästi erilaisten komponenttien liikkumista erityisesti Kiinasta Eurooppaan. Samaan aikaan niin ajoneuvoteollisuus kuin rakennusteollisuuskin ovat globaalilla tasolla piristyneet odotettua nopeammin. Näin ollen tasolasin valmistuskapasiteetti ei tällä hetkellä riitä vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.

Jos asiasta haetaan jotain lohduttavaa, niin tilanne on kaikille koko ketjussa sama eikä tässä kenelläkään ole suurempaa etulyöntiasemaa jotain toista toimijaa kohtaan. Uskonkin, että tekemällä hyvää ja avointa yhteistyötä koko toimitusketjussa ja pitämällä kaikki osapuolet tarkasti tietoisina lasitarpeista, niin tästäkin globaalista haasteesta selvitään. Yhteistyössä on voimaa ja nyt yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan enemmän kuin hetkeen!

Kun lasin saatavuus- ja hintakehitys mietityttää ja huolettaa, niin soittakaa rohkeasti meidän myyntitiimille tai minulle, niin keskustellaan tilanteesta ja koitetaan löytää ratkaisuja, joiden kanssa päästään eteenpäin.

Kesän aukioloajoista tiedotamme, että tuotantomme on kiinni ja lomailee viikot 28 ja 29, jolloin meillä tehdään vuosihuoltoja. Tällöin meiltä ei myöskään voi noutaa laseja. Myynti ja asiakaspalvelumme palvelee läpi koko kesän.

 

Kevätterveisin,

 

Henri Kiuru

Toimitusjohtaja


30.04.2021

Hyvä flow vaihtui hikikarpaloiksi otsalla

Huhtikuun alkupuolella tilauskanta näytti suhteellisen hyvältä ja kiirettä piti niin toimiston kuin tuotannonkin puolella. Kesäinen auringonpaiste ja hieman jo vihertävä maa toi hyvää fiilistä tekemiseen. Tilauksia työstettiin eteenpäin hyvällä draivilla, kunnes konerikko pysäytti hetkellisesti.

Loppukuusta harmaita hiuksia aiheutti päälinjastollamme sattunut konerikko. Tai konerikko on varmaan väärin sanottu, oikeammin CNC-ohjatun TPS-BU applikaattorin kriittinen osa rikkoontui. Asiaa ruvettiin selvittämään ja nopeasti selvisi, että tarvitsemme ulkopuolista apua ongelman kanssa. No, ei muuta kuin tukipyyntöä laitevalmistajalle ja pikaista apua asiaan. Vastaus tulikin nopeasti, harmiksemme korjaushenkilö tarvittiin paikan päälle.

Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, tuli korjausapu tilata Keski-Euroopasta. Viestien vaihdossa selvisi, että korjausapua saadaan vasta parin viikon päästä. Armoton tiedottaminen asiakkaille ja välilistamateriaalien vaihtorumba pyörähti käyntiin. Kiitos asiakkaillemme ymmärryksestä ja kärsivällisyydestä asian suhteen.

Kaksi viikkoa on kuitenkin karmean pitkä aika ja lähetimmekin pyynnön, olisiko mitenkään mahdollista saada nopeutettua prosessia. Iloksemme korjausapu saatiinkin kaivettua jostain jo muutaman päivän päähän. Järjestimme lentoliput sekä Covid-19 pandemian vaatimat toimenpiteet pika-aikataululla kuntoon. Ehtona oli niin sanotun ’kuplan’ järjestäminen Suomessa olon ajaksi. Liekö karman laki vai jokin muu, mutta päivää ennen lentoa tuli tieto, että matkaan lähtevä korjaushenkilö oli saanut koronatartunnan.

Lisää selvitystöitä ja järjestelyjä – tilalle onneksi saatiin toinen henkilö parin päivän viiveellä. Lento sujui mutkattomasti, mutta lisää harmaita hiuksia meinasi aiheuttaa Rajavartiolaitos, joka oli eväämässä maahantuloa. Soppa oli taas valmis – Henkka kuitenkin hyvässä hengessä rajavartioston kanssa sai sunnuntai-iltapäivän puhteeksi vakuuteltua, että asia on erittäin tärkeä, huoltohenkilöä tarvitaan kiireellisesti ja kuplaolosuhteet on järjestetty säntillisesti.

Korjaustoimet käynnistyivät maanantaina ja peukut pidettiin pystyssä, ettei olisi mitään suurempaa ongelmaa. Homma sujui hyvin ja vielä saman vuorokauden aikana ajettiin testiajoja. Seuraavana aamuna olikin sitten jo täysi rähinä päällä ja linja kuumana niin sanotusti.

Kaikkea voi sattua, mutta suhteellisen pienellä selvisimme tällä kertaa. Linjasto on nyt kunnossa ja valmistus täydessä käynnissä. Tunnetun jääkiekkopersoonan sanoin ”mennään eteenpäin” ja kaivetaan se hyvä flow jälleen takaisin!

Pahoittelemme vielä asiakkaillemme aiheutunutta vaivaa ja viivettä toimituksissa. Hyvää alkanutta toukokuuta kaikille ja koitetaan pysyä terveinä.


26.04.2021

Toimitusjohtajan terveiset toukokuu 2021

Hyvää työtilannetta varjostamaan nousemassa uusia tummia pilviä!

Kylläpä aika lentää aikamoista vauhtia. Nyt on kolmannes tätä vuotta takana ja kohta jäädään jo kesälomillekin. Alkuvuosi on ollut meidän suunnallamme aika vauhdikas parin uudistuksen myötä ja vauhdikkaana se varmasti jatkuukin. Valitettavasti myös yllättäviä haasteita on ilmaantunut näköpiiriin, joita monikaan alalla ei osannut vielä jokin aika sitten ennustaa. Tästä lisää kirjeen loppuosassa.

TPS-takuun pidennys on otettu markkinoilla erittäin hyvin vastaan. Se on ollut ilo huomata, sillä mielestäni on korkea aika keskustella rakentamisen laadusta myös konkreettisesti, ei pelkästään juhlapuheissa. Viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tehdyn tarkan analyysin pohjalta olemme myös löytäneet uusia kilpailutekijöitä auttamaan myyntiämme työssään ja asiakkaitamme projektien voittamisessa. Samassa veneessähän tässä ollaan. Kun asiakkaillamme menee hyvin, niin mahdollisuus myös meidän talon pärjäämiselle kasvaa. Markkinoilla tuntuu olevan erittäin hyvä kysyntä tällä hetkellä ja työtilanne on tätä kirjoittaessani meillä erittäin hyvä.

Eräs sanonta menee osapuilleen näin:
”Everything that comes before ‘but’ is bullshit”. Siksi vältän kirjoittamasta muttia tähän. Erittäin tärkeä varoituksen sana on kuitenkin paikallaan. Lasialalla on erityisesti Euroopassa ollut jo vuoden päivät pulaa lasista. Tämä on näkynyt lasin raaka-ainehinnan paikoin rajunakin nousuna ja pitkinä toimitusaikoina. Me täällä Suomessa olemme kuitenkin tähän asti pärjänneet hyvin, eikä suuria saatavuusongelmia ole ollut. Hinnankorotukset ovat olleet varsin maltillisia ja lasin hintataso onkin perinteisesti ollut hyvin tasainen Suomessa jo pitkään.  Nyt valitettavasti nämä ongelmat iskevät meille Suomeen, osittain vähän yllättäenkin, aika rajusti ja nopealla aikataululla.

Eri arvioiden mukaan tasolasista tulee olemaan pulaa tästä hetkestä alkaen jopa vuoden loppuun asti. Tilannetta ja sen vaikutuksia on vielä tällä hetkellä hieman vaikea tarkkaan ennustaa, mutta se on varmaa, että toimitusajat tulevat pitenemään ja hintataso nousemaan. Tulemmekin lähestymään hinnastoasiakkaitamme aivan lähipäivinä uusin hinnastoin, jotka tulevat voimaan nopealla aikataululla. Nyt on ensiarvoisen tärkeää pystyä ennakoimaan tarpeet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, joten toivomme asiakkailtamme ennakkotietoa mahdollisista tulevista projekteista niin aikaisin, kuin se vain on mahdollista. Tällä tavoin pystymme tekemään parhaamme vastataksemme asiakkaidemme lasitarpeisiin, jotta projektit saadaan vedettyä läpi ja tehtaiden linjat pyörimässä. Kannattaa kuitenkin jo nyt varautua myös siihen, että alun perin aiotut asennusaikataulut eivät välttämättä tule onnistumaan lasipulasta johtuen.

Syitä lasipulaan on monia, joista jokainen vaikuttaa omalla tavallaan. Koronan aiheuttama ajoneuvoteollisuuden hidastuminen on sulkenut useita float-lasilinjoja. Osa kylmäkorjauksista ja uusien linjojen ylösajoista ovat epäonnistuneet tai ovat rajusti myöhässä mm. erilaisten pandemiarajoitusten takia. Meilläkin tämä näkyi niin, että oli todella työn ja tuskan takana saada huoltomies korjaamaan erääseen laitteeseen tullutta kriittistä vikaa, mutta onneksi tähän löydettiin kuitenkin ratkaisu verrattain nopeasti. Siitä iso kiitos myös toimittajalle, sillä olen kuullut, että todella monessa eri toimialojen tehtaissa ulkomailta tulevat huoltomiehet eivät kerta kaikkiaan ole maahan päässeet. Kaikille tuttu globaali konttipula haittaa puolestaan merkittävästi erilaisten komponenttien liikkumista erityisesti Kiinasta Eurooppaan eikä Suezin kanavaan juuttunut ikivihreä ystävämme tilannetta ainakaan helpottanut. Mm. laminointikalvot ovat tästä syystä erittäin kortilla tällä hetkellä. Kun soppaan heittää vielä erittäin vilkkaan rakentamisen oikeastaan ympäri maailmaa ja Suomessakin orastavan nousukauden, niin niukkuutta alkaa väkisin syntyä.

Jos asiasta haetaan jotain lohduttavaa, niin tilanne on kaikille koko ketjussa sama eikä tässä kenelläkään ole suurempaa etulyöntiasemaa jotain toista toimijaa kohtaan. Uskonkin, että tekemällä hyvää ja avointa yhteistyötä koko toimitusketjussa ja pitämällä kaikki osapuolet tarkasti tietoisina lasitarpeista, niin tästäkin globaalista haasteesta selvitään. Yhteistyössä on voimaa ja nyt yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan enemmän kuin hetkeen!

Kun lasin saatavuus- ja hintakehitys mietityttää ja huolettaa, niin soittakaa rohkeasti meidän myyntitiimille tai minulle, niin keskustellaan tilanteesta ja koitetaan löytää ratkaisuja, joiden kanssa päästään eteenpäin.

Hyvää keväänjatkoa toivottaen,

Henkka

 


26.04.2021

Henkilöstöesittely Topias Tihumäki

Henkilöstö

NIMI?

Topias Tihumäki

KUKA OLET?

Nuorimies Huittisista.

MILLOIN ALOITIT SELOYLLA?

Heinäkuussa 2020 aloitin, joten kohtapuolin tulee vuosi täyteen.

MITÄ TEET?

Tällä hetkellä toimin lähettämön puolella pakkaajana. Tarvittaessa voin toimia myös lasinleikkaajana.

VAHVUUTESI?

Tekemisen halu!

PARASTA TYÖSSÄSI?

Ehdottomasti työkaverit ja työn monipuolisuus

JOS OLISIT LASI, MINKÄLAINEN LASI OLIT?

Lyhyesti ja ytimekkäästi 6mm float.


30.03.2021

Lasin rikkoutuminen ja rikkoutumisriskiä aiheuttavien tekijöiden ehkäisy

Tavallisen tasolasin puristuslujuus on erittäin hyvä, mutta vetolujuus taas verrattain alhainen. Mietittäessä lasien rikkoutumista onkin juuri vetolujuudella merkitystä. Kun lasiin kohdistuva jännitys ylittää lasin lujuuden, särkyy lasi ja menettää kaiken kuormitettavuutensa. Lasin lujuuteen vaikuttaa oleellisesti sen koko, mahdolliset rakenneviat, kuormitusaika, dynaaminen kuormitus sekä valmistuksessa lasiin jääneet jännitykset. Lasin kestävyyteen voidaan vaikuttaa joko laminoimalla useampia laseja yhteen muovikalvolla tai karkaisemalla lasi. Oli kyseessä mikä tahansa lasi, tulee kuitenkin kiinnittää huomiota rikkoutumisriskiä aiheuttavien tekijöiden ehkäisyyn aina suunnittelusta valmiiseen paikallaan olevaan tuotteeseen asti.

Syitä rikkoutumiselle

Usein käy niin, että lasin hajoamiselle ei löydetä tarkkaa syytä tai ainakaan siitä ei ole täyttä varmuutta. Monesti lasiin kohdistuu useita samanaikaisesti vaikuttavia kuormituksia ja niiden aiheuttamien jännitystilojen yhteisvaikutuksesta lasi rikkoutuu. Jännitystilan suuruuteen vaikuttaa oleellisesti kuormitusaika ja lämpötila. Alla listattuna jännityksiä aiheuttavia tekijöitä:

  • Lasin jäännösjännitys
  • Lämpötilaerot
  • Painovoima ja tuulenpaine
  • Lasin pintaan kohdistuva tasainen tai pistemäinen kuorma
  • Eristyslasielementin sisällä olevan kaasun ja ulkoilman välinen paine-ero
  • Ulkopuolisten rakenteiden lämpö- ja kosteusliikkeet
  • Ulkopuolisten rakenteiden virheet (esim. puitteen kierous)
  • Virheellinen asennus
  • Isku lasin pintaan

Lasi/lasirakenne voi toimia moitteetta useita vuosikymmeniäkin, mutta olosuhteiden muuttuessa epäedullisiksi saattaa se murtua hetkessä.  Lämpöshokki on yksi yleisimmistä rikkoutumisen syistä. Lasityypeistä parhaiten lämpövaihtelua sietää karkaistu lasi, se kestää jopa 200–250 asteen lämpötilaeron. Vertauksena, tavallisen float-lasin lämpötilarikkoutumisen lämpötilaero on vain 40 astetta.

Yksinkertainen ja jokseenkin yleinen esimerkki lämpöshokista on sälekaihdin, joka on jätetty suljettuna puoliväliin ikkunaa. Tällöin on mahdollisuus, että aurinkoisena päivä lasin yläreuna kuumenee voimakkaammin kuin alaosa koska kaihdin absorboi itseensä enemmän lämpöä kuin pelkkä lasi. Lasin lämmetessä epätasaisesti tiettyyn pisteeseen asti, saattaa se hajota. Suuri lämpötilaero saattaa rikkoa lasin jopa talviaikaan.

Miten ennaltaehkäistä lasin rikkoutumista?

Kuten jo aikaisemmin mainittu, yleensä lasin rikkoutumiselle ei ole vain yhtä syytä, vaan se on useamman osatekijän summa. Ennen kuin lasi on lopullisessa kohteessaan, on välissä useampi toimija. Alla olevassa kuvassa on esillä asioita, joita eri toimijoiden tulisi huomioida, jotta lasin kestävyys paranisi ja ylimääräisiltä rikoilta vältyttäisiin.

Suunnittelija

  • Kohteen vaatimusten selvittäminen
  • Kaikkien kuormitustekijöiden ottaminen huomioon

Lasinjalostaja

  • Lasilaadun tarkastaminen
  • Laadunvalvonta leikkuusta valmiiseen tuotteeseen
    • Leikkuu ja hionta
    • Kasaus
    • Lasien siirrot tehtaalla
  • Oikeiden lasityyppien käyttö
  • Eristyslasin kokoonpano
  • Lasin pakkaus

Kuljetusliike

  • Käsiteltävä varovasti
  • Sidonta (liinoista kohdistuva kuorma pakkaukseen, ei lasille)
  • Tärähdysten ja nopeiden jarrutusten välttäminen

Rakennusliike

  • Varastoinnissa suojaus sateelta
  • Säilytys varjossa (suora auringonpaiste voi kuumentaa suojamuovissa olevia laseja liikaa)
  • Kolhuja varottava
  • Roiskeet ja imukupin jäljet pyyhittävä pois heti
  • Yhteensopivat aineet asennuksessa
  • Muurausjäämien tai laastia sisältävän veden valuminen lasille estettävä
  • Vältettävä lämmönlähteiden esim. rakennuslämmittimien asettaminen liian lähelle lasia
  • Ei varjoja lasille (Osittainen peitto, tämä hyvin yleistä työmailla, kun kasataan tavaraa lasien eteen tai suojataan osittain)

Loppukäyttäjä

  • Säännöllinen pesu
  • Ei varjoja lasille (osittainen peitto)
  • Mahdollisten sälekaihtimien oikea asennus ja käyttö
  • Lämmönlähteet kuten grillit ja ulkotakat tarpeeksi etäälle lasista

09.03.2021

Eristyslasien laatukriteerit

Viime aikoina yhä enenevässä määrin on markkinoilla ja varsinkin kuluttajilla noussut ajatus, että lasi on virheetöntä. Eristyslasien laatukriteerit määritellään standardissa SFS-EN 1279 ja float-lasien laatukriteerit taas standardissa SFS-EN 572. Näissä on tarkasti määritelty minkä verran ja millaisia virheitä kussakin lasissa tai eristyslasissa standardin mukaan sallitaan. Näissä standardeissa otetaan kantaa myös lasien mittapoikkeamiin ym. laatukriteereihin. Lisäksi on muita standardeja esim. turvalaseille omansa, mutta laadullisesti monet pohjaavat float-lasin standardiin, koska se toimii perusraaka-aineena ja näin on myös eristyslasin kohdalla.

Eristyslasi jaetaan tarkastelussa kolmeen osaan; ensimmäinen 15 mm on reuna-alue, joka jää pääsääntöisesti piiloon lasituksessa, seuraava alue on leveydeltään 50 mm ja katsotaan edelleen olevan reuna-aluetta, loppu alue katsotaan olevan lasin keskiosaa (main zone). Virheitä sallitaan eri määrä eri alueilla ja lisäksi lasikoko vaikuttaa sallittujen virheiden määrään. Seuraavassa on muutamia esimerkkejä kaksinkertaisessa eristyslasissa sallituista pistemäisistä virheistä; alle 1 mm halkaisijaltaan olevia virheitä saa olla rajattomasti, kunhan määrä ei 20 cm halkaisijalla ylitä kolmea kappaletta. Halkaisijaltaan 1–2 mm virheitä sallitaan 1–2 neliömetrin lasissa kolme kappaletta ja 2–3 neliömetrin lasissa viisi kappaletta. Yli 3 mm halkaisijaltaan olevat virheet eivät ole sallittuja. Myös viivamaiset virheet (naarmut) on määritelty standardissa ja yksittäiset naarmut lasin keskialueella ovat sallittuja, jos ne ovat maksimissaan 15 mm pitkiä, eikä kokonaispituus ylitä 45 mm. Kolminkertaisessa eristyslasissa sallitaan 25 % enemmän virheitä, kuin kaksinkertaisessa ja kun lasikerroksia lisätään esim. laminoiduilla laseilla, myös virheitä sallitaan 25 % enemmän / laminoitu lasi.

Eristyslasien visuaalinen laatu tarkastellaan kolmen metrin etäisyydellä normaalivalaistuksessa (ei suora auringonvalo tai keinovalaistus), kohtisuoraan katsottuna, sisältä ulos, yksi minuutti per neliömetri. Edellä mainittu ohjeistus lienee eniten rikottu, mitä tulee lasien visuaalisen laadun tarkasteluun. Lähes poikkeuksetta apuna virheiden löytämiseen käytetään keinovaloa tai virhe näkyy ainoastaan suorassa auringonvalossa tai jossakin kulmassa lasia tarkastellessa. Lisäksi tuo kolmen metrin tarkasteluetäisyys unohtuu helposti ja ennemminkin puhutaan senteistä kuin metreistä lasia tarkasteltaessa.

Edellä kuvatulla ei ole tarkoitus pelotella lasien laadusta tai pyrkiä siirtämään vastuuta tilausketjussa eteenpäin, vaan pikemminkin muistuttaa millaisia virheitä eristyslaseissa sallitaan ja miten niitä tarkistellaan standardin mukaan. Silloin tällöin kuulee lauseen, että kyllä me tiedämme mitä standardit sanovat ja mikä on sallittua, mutta tämä asiakas ei tätä hyväksy ja lasi tulee vaihtaa. Tällöin ei enää toimita yhteisten standardien ja pelisääntöjen mukaan, vaan hyvitellään jotakin muuta ja pedataan ehkä seuraavaa kauppaa. Täysin hyväksyttäviä tapoja kaupankäynnissä, mutta kenen kustannuksella ne tehdään, onkin sitten eri juttu. Jotkut nykykuluttajat ovat nostaneet vaatimustasonsa pilviin ja tällekin löytyy toki ymmärrystä, mutta tällaiset vaatimukset tulisi tuoda esiin jo kaupankäynnin alkuvaiheessa, jotta laatutasoa voidaan entisestään nostaa ja poiketa standardeista. Jälkikäteen näiden vaatiminen ei ole mahdollista.

Olemme panostaneet eristyslasituotannossamme laadunvalvontaan mm. hankkimalla kaksi laatuskanneria, joilla kaikki eristyslasien lasit skannataan ennen eristyslasien kokoonpanoa. Olemme myös kouluttaneet henkilöstöä virheiden tarkastamiseen, mahdollisien epäpuhtauksien poistoon. Lisäksi kannustamme henkilöstöä aktiivisesti löytämään ja poistamaan mahdolliset virheelliset lasit tuotannosta ennen niiden päätymistä asiakkaalle. Lisäksi meillä on sopimus ulkoisesta laadunvalvonnasta Inspecta Sertifioinnin Oy:n kanssa myös eristyslasituotannon osalta, vaikka tätä ei CE-merkintä enää vaadikaan.


05.03.2021

Eristyslasit integroiduilla kaihtimilla

Eristyslasielementtien välitilaan integroitavien kaihtimen ja laskosverhojen kysyntä on täällä pohjoisessakin yleistynyt viimeisen parin vuoden aikana. Isot lämpötilaerot asettavat tietyt vaatimuksensa ulkoikkunassa käytettävälle lasirakenteelle. Jotta kaihtimien kanssa käytettävien lasien lämpökuormarikkoutumiset tai liiallisesta taipumasta aiheutuvat rikkoutumiset voitaisiin välttää, lasketaan lasivahvuudet huolella. Tästä syystä usein elementissä tulee osa laseista olla karkaistuja. Soveltuvan lasirakenteen laskeminen onnistuu hyvällä yhteistyöllä kaihdintoimittajan kanssa. Sisäkäytön kaihdinelementit taas ovat yksinkertaisempi toteuttaa lasialan perusperiaatteiden, kuten esimerkiksi tavallisten turvalasi- tai ääneneristysvaatimusten mukaan.

Sairaalat ja terveydenhuollon laitokset ovat kaihdinelementeille otollinen kohde yksityisyyden suojan sekä valon määrän säätelyn näkökulmasta. Olemmekin päässeet toimittamaan eristyslaseja integroiduilla kaihtimilla mm. TAYS F-rakennuksen ulkoikkunoihin sekä Seinäjoen keskussairaalan M-talon ulko- ja sisätilan ikkunoihin. Kiinnostusta on ollut myös koulurakennuksien sekä omakotitalojen ikkunoihin ja pyrimmekin löytämään aina mahdollisimman kustannustehokkaan ratkaisun kaihdinelementtien toteutukselle. Lämpimissä maissa jopa isojakin toimistorakennuksia on lasitettu kaihdinelementeillä, mutta vielä se trendi ei ole tänne rantautunut. Toki pitää muistaa, että siellä lasit on mahdollista toteuttaa 2K elementeillä ja ns. kevyemmillä lasiratkaisuilla.

On hyvä huomata, että sähköllä himmenevien lasien käyttö ei ole vähentänyt kaihdinelementtien kysyntää vaan päinvastoin kaihtimillekin on löydetty tarpeensa väliseinälaseissa. Kaihtimien ohjaus onnistuu yhtä lailla kaukosäätöisesti tai katkaisijalla sisäisen moottorin avulla. Mekaaniset naru- ja sauvaohjaukset lasin pinnasta tai karmista ohjattavat kaihtimet ovat silti edelleen suosituimpia tapoja kaihtimien ohjaukselle. Lamellien sävyt taas ovat neutraaleja ulkoikkuna käyttöön soveltuvia, mutta toki tapauskohtaisesti halutun värin saatavuus on mahdollista selvittää. Alla lyhyesti saatavilla olevat mallit sekä ohjausmekanismit.

Integroidut kaihdinvaihtoehdot kotiin, julkisivuihin, toimistolle ja julkisiin rakennuksiin

Kaihdinvaihtoehtoja on lukuisia kannattaakin katsoa sivuiltamme "Suunnittelijan muistilista", joka helpottaa kaihdinelementtien ostoprosessia. Ja tottakai osaava myyntimme kertoo mielellään lisää tuotteista.


« Edelliset 10

Emme seuraa kehitystä, viemme sitä eteenpäin.

Seloylla on vuosikymmenten kokemus koko suomalaisen lasirakentamisen kehityksestä ja kehittämisestä. Me tiedämme, miten suunnitellaan, valmistetaan ja toimitetaan erilaisia lasiratkaisuja tavalla, jonka ansioista asiakkaamme projektit menevät jouhevasti maaliin ja loppukäyttäjän tarpeet tulevat täytettyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tutustu yritykseen ja palveluihimme »