Seloy Live

08.04.2019

Sitä sattuu osa 3

Olemme jo jonkin aikaa tehneet pientä remonttia toimistossamme. Päätimme vaihtaa yhteen ulkoikkunaan eristyslasielementin integroiduilla kaihtimilla, ja kahvihuoneen ikkunaan Pilkingtonin Suncool Dynamic -lasin, joka on termokromaattinen itsestään tummuva auringonsuojalasi. Tämä lasi on meillä testissä, koska haluamme nähdä miten se käyttäytyy pohjoisissa sääolosuhteissa.

Koska omat hommat tuppaavat jäämään, meillä kesti hyvän aikaa ennen kuin saimme otettua mitat ja tilattua sekä valmistettua elementit. Ne ehtivät myös olla valmiina jo jonkin aikaa, ennen kuin saimme tilattua asentajan paikalle. Asentaja rupesi hommiin, ja hetken päästä kävi ilmi, että olimme ottaneet mitat kahvihuoneen ikkunasta väärin. Asentaja joutui tekemään vähän ylimääräisiä hommia, mutta lasi saatiin kuin saatiinkin paikalleen. No sitten seuraavan elementin kimppuun. Kävi ilmi, että kaihdinelementin olimmekin mitoittaneet jo niin paljon pieleen ettei asentajan kikatkaan auttaneet tilannetta, ei auttanut muu kuin purkaa koko elementti ja tehdä uusi korjatuilla mitoilla. Se muuten odottelee vieläkin pääsyä paikalleen.


19.03.2019

Antibakteerinen pinnoite

 

Lasipintamme voidaan jatkossa käsitellä antibakteerisiksi.
Seloy on aloittanut yhteistyön suomalaisen Fineko Chemicalsin kanssa, ja tuo ensimmäisenä maailmassa täysin luonnonmukaisen antibakteerisen käsittelyn lasipinnoille.
Finekon Total ProtectTM on Suomen luonnosta kehitelty tuote, joka käyttää tehoaineenaan havupuiden pihkaa. Pihka toimii luonnossa puiden suojana selluloosaa syöviä mikrobeja vastaan, ja tätä ominaisuutta on hyödynnetty myös Total ProtectTM -pinnoitteessa.
Aineessa olevat alkoholit tai valkaisuaineet tuhoavat ensin mikrobit käsiteltävältä pinnalta, ja tämän jälkeen tuote muodostaa pinnalle näkymättömän kalvon jossa mikrobit eivät voi elää tai lisääntyä.

Teetimme Helsingin yliopiston mikrobiologian laitoksella tutkimuksen tuotteen tehosta lasipinnoilla. Testissä oli kuusi erilaista lasia, jotka käsiteltiin Total ProtectTM-aineella. Käsittely tuhosi yli 90 prosenttia haitallisista bakteereista, ja vaikutus säilyi vaikka lasi puhdistettiin tavallisella lasinpesuaineella. Toisen pesukerran jälkeen pinta tulee käsitellä uudelleen Total ProtectTM -puhdistusaineella.

Käsittely tuo lisäarvoa kohteissa joissa puhtaus on erityisen tärkeää, esimerkiksi puhdastiloissa, sairaalaympäristöissä tai elintarviketeollisuudessa.
Myyntitiimimme kertoo mielellään tuotteesta lisää, ota meihin yhteyttä.

Miksi juuri Fineko Total ProtectTM?

  • Testattu teho lasipinnoilla
  • Helppo uudelleenkäsitellä
  • Biologisesti hajoava
  • Ei raskasmetalleja
  • Ei jäämiä luontoon
  • 100% luonnontuote
  • 100% uusiutuva
  • 100% kestävää kehitystä
  • Ihmiselle vaaraton
  • Ei myrkkyjä

19.03.2019

Integroidut kaihtimet

 

Integroidut kaihtimet ovat tyylikäs ja moderni ratkaisu monenlaisiin kohteisiin julkisrakennuksista yksityisasuntoihin, ja niiden kysyntä on selkeästi nousussa.
Nykyaikaisissa kiinteissä ikkunoissa tehtaalla asennetut kaihtimet tukevat ikkunoiden linjakasta ilmettä, ja ovat ainoa vaihtoehto pinta-asennukselle.
Ratkaisumme ovat hinnoiltaan erittäin kilpailukykyisiä, ja valmistamme elementit omalla tehtaallamme Huittisissa.
Kaihtimet voidaan integroida ikkunoihin ja oviin kaikkiin Seloyn lasityyppeihin niin, että julkisivussa ja koko rakennuksessa voidaan käyttää yhteneväisesti samoja laseja.
Kaihtimet voidaan valmistaa myös lämminreunalistalla, jolla on alumiinilistaa parempi lämmöneristävyys. 
Valittavana on sekä käsi- että sähkökäyttöisiä ja mobiiliohjattavia kaihtimia perinteisinä kaihtimina sekä laskos-, rulla- ja pimennysverhoina.

 

Miksi valita integroidut kaihtimet?

 

Käytännöllisyys

Kaihtimet ovat suojassa lialta ja pölyltä, niitä ei tarvitse puhdistaa eivätkä ne hankaloita ikkunoiden pesua.
Pinta-asennukseen verrattuna kaihtimien integrointi säästää tilaa sisällä.
Kaihtimia voi ohjata mobiilisovelluksen avulla.

Kestävyys

Lasielementin sisällä kaihtimet ovat suojassa, eivätkä missään tilanteessa taivu tai mene solmuun.
Elementti pysyy tiiviinä, sillä minkäänlaisia läpivientejä ei tarvitse tehdä.

Turvallisuus

Elementin ulkopuolella ei ole naruja, joten kaihtimet vastaavat EU:n turvallisuusmääräyksiä ja Tukesin ohjeistusta, eikä asennusvirheille jää mahdollisuutta.
Ohjaimet ovat antibakteerisiksi käsiteltyjä, ja myös lasipinta voidaan käsitellä antibakteeriseksi.

Ulkonäkö

Modernissa rakentamisessa integroidut kaihtimet viimeistelevät tilan ilmeen ja antavat loppuun asti mietityn vaikutelman. 
Valikoimassamme on useita eri ratkaisuja, joista löytyy sopiva jokaiseen kohteeseen. 

Esittelemme kaihtimia mielellämme, ota meihin yhteyttä!


21.10.2018

Himmennettävät

 

Himmennettävä älylasi, eli niin sanottu on/off-lasi on kovaa vauhtia yleistymässä oleva uudemman teknologian lasi. Älylasi haastaa perinteiset sälekaihdin- ja verhoratkaisut sisustuksissa, näkösuojana sekä tunnelman luojana.
On/off-lasin läpinäkyvyyttä ohjataan sähkövirralla. Lasit kytketään verkkovirtaan ja muuntajan avulla ohjataan toimimaan oikealla vaihtojännitteellä. Kun virta on kytkettynä päälle, lasi on läpinäkyvä ja kun virta on pois päältä, lasi on läpinäkymätön opaali. Läpinäkyvänä kaikissa himmennettävissä laseissa on havaittavissa niin kutsuttua haze-ilmiötä, jolloin tietyssä kulmassa katsottaessa lasi on hieman samea. Älylasia on mahdollista ohjata millä tahansa sähkövirtaa ohjaavalla kytkimellä, niin perinteisellä kytkimellä kuin kaukosäätimelläkin. Lasi on mahdollista liittää talotekniikkaan tai esimerkiksi sairaalaolosuhteissa yksityisyyden suojaksi kulkukortilla ohjaten.

Meidän päätuotteitamme ovat 2K ja 3K eristyslaseiksi valmistetut älylasit, jolloin niillä on mahdollista parantaa ääneneristävyyttä ja osana ulkoikkunaa vastata myös kaikkiin rakennuslaseille asetettuihin vaatimuksiin. Elementtimme ottavat huomioon niin  lämmöneristys- ja auringonsuojavaatimukset kuin turvalasivaatimuksetkin. Olemme panostaneet älylasin tuotantoprosessiin eristyslasituotantomme rinnalla ja pyrimme jatkuvasti kehittämään älylasin valmistusta vastaamaan kustannustehokkuuden sekä uusimman tekniikan vaatimuksia. Toimitamme älylasia myös yksinkertaisena laminoituna lasina, jolloin se soveltuu kevyempiin rakenteisiin esimerkiksi toimisto-olosuhteissa tilanjakajaksi. Yksinkertaista lasia on saatavissa 4+4, 5+5 ja 6+6 laminoituna. Älylasin maksimikoko on 1500 mm x 3500 mm ja laseja on mahdollista kytkeä useampi rinnakkain. Lasityypistä, lasin koosta ja muuntajasta riippuen älylasiseinää on mahdollista kytkeä yhdellä muuntajalla kokonaisuudessaan jopa 60 m2.

Tuoteperheessämme nämä lasit kulkevat nimellä Shade. Tuotteen tarkemmat tekniset tiedot löytyvät nettisivuiltamme sekä tuotekorteistamme ja myyntimme kertoo mielellään lisää tuotteesta ja sen mahdollisuuksista. Tytäryhtiömme Seloy Live Oy myy myös interaktiivista ratkaisua, jolloin voit projisoida lasille sisältöä ja ohjata sitä koskettamalla.


19.10.2018

Henkilöstöesittely osa 6

 

Harri Korpela

Kuka olet?

Olen pohjimmiltani köyliöläinen, mutta nyttemmin huittislaistunut perheenisä. Harrastan monipuolisesti liikuntaa; mm. maantiepyöräilyä, jääkiekkoa, lenkkeilyä ym. Lisäksi maanpuolustustyö ja auto harrastus ovat lähellä sydäntäni.

 

Milloin aloitit Seloylla?

Olen tullut taloon myyjäksi toukokuussa 2002.

 

Mitä teet?

Olen työskennellyt alusta lähtien myynnin parissa, mutta samalla tutustunut tarkasti tuotantoon ja sen prosesseihin. Myös lasitekniikka ja siihen liittyvät haasteet ovat alusta asti olleet lähellä sydäntäni. Nykyisin toimin myyntipäällikkönä ja olen talon jokapaikanhöylä, joka sotkeutuu kaikkeen mahdolliseen. Toimin myös johtoryhmän jäsenenä.

 

Vahvuutesi?

Olen vahvimmillani pienessä kiireessä ja paineessa. Myös ongelmanratkaisu on vahvuuksiani, eli mielelläni mietin parasta ratkaisua kuhunkin kohteeseen ja pyrin aina löytämään kokonaisedullisimman ratkaisun. Sosiaalisena tyyppinä viihdyn porukassa ja mielelläni olenkin usein äänessä.

 

Parasta työssäsi?

Hyvä työyhteisö ja työnantaja, jossa päätöksenteko on lähellä ja tarvittaessa todella nopeaa. Alati muuttuva lasimaailma, jossa haastetta tuovat muuttuva lainsäädäntö ja määräykset ja toisaalta jatkuvasti kehittyvä lasiteknologia. Pidän myös työn tietynlaisesta projektiluonteisuudesta ja asiakkaiden haasteiden (ongelmien) ratkaisusta.

 

Jos olisit lasi, minkälainen lasi olisit?

Laminoitu Anticondensation Suncool 70/35, luja, monipuolinen ja huurtumaton! 


19.10.2018

Toimitusjohtajan terveiset

Vihdoin!

 

Pitkällisten keskustelujen ja viilausten jälkeen rakennusvalvontojen TOPTEN-ryhmä ja alan teollisuus on vihdoin saanut luotua ohjeen Ympäristöministeriön Käyttöturvallisuusasetuksen tulkinnaksi.

 Tasolasiyhdistyksen toiminnanjohtaja Jenni Heikkilä on koonnut hyvän yhteenvedon uudesta ohjeesta ja sen tulkinnasta Tasolasiyhdistyksen sivuille. Yleisen ohjekortin voit ladata tästä. Tässä alla vielä tiivistäen muutokset, joita voimaan tullut asetus ja sitä tulkitseva ohje toivat mukanaan:

 

Lasitukseen on vaara törmätä ja on käytettävä turvalasia, kun: 

Lasituksen alareunan korkeus lattiasta on vähemmän kuin 0,7 metriä.

Kulkuväylien ovissa lasipinnan korkeus lattiasta on vähemmän kuin 1,5 m. Turvalasia käytetään myös näiden ovien viereisissä ikkunoissa ja lasiseinissä silloin, kun umpinainen karmi-, puite- tai seinärakenne oviaukon ympärillä on pienempi kuin 0,3 m.

Portaissa ikkunalasituksen korkeus askelmasta tai lepotasosta on vähemmän kuin 1,5 m.

Lasituksen rikkoontuminen aiheuttaa putoamisvaaran ja on käytettävä laminoitua turvalasia, kun: lasituksen alareunan korkeus lattiasta on alle 0,7 m ja tasojen välinen korkeusero on yli 1,0.

 

Glasstec Düsseldorfissa 23.-26.10.2018

Ensi viikolla Saksan Düsseldorfissa järjestetään jälleen Glasstec-messut. Glasstec on valtava tapahtuma, jossa lasivalmistajat, konevalmistajat ja muut lasialalla toimivat esittelevät uusimpia innovaatioitaan. Meiltä paikan päällä tiistain ja keskiviikon ovat Pasi Kankaanpää, Jonne Ylikännö ja minä. Dysselin tapahtuma on perinteinen lasialan kohtaamispaikka, jossa mekin olemme joka vuosi käyneet. Tiedän, että paikalla on paljon väkeä myös Suomesta, joten nykäistään hihoista kun nähdään. Seuraavassa uutiskirjeessä on luvassa pieni selonteko tapahtumasta meidän vinkkelistä.

 

Ajankohtaista meillä

Syksy on meillä totutun kiireinen ja kiireessäkin palvelemaan asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Asiakaskokemustutkimuksesta saimme loistavat tulokset, kiitos siitä kaikille vastanneille. Vielä on tilaa kehittää, erityisesti kommunikaatiota toimitushetken lähestyessä. Tähän olemme jo pyrkineet vastaamaan hieman työtehtäviä kehittämällä. Uuden toimintamallin hioutuminen kestänee jonkin aikaa, mutta toivottavasti tulokset näkyvät jo seuraavassa tutkimuksessa.

 

Toivotan kirjeeni myötä oikein hyvää ja onnistunutta syksyä!

 

-Henkka


19.10.2018

Asiakaskokemustutkimus

Tutkimuksen toteutus

Asiakaskokemustutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena, haastatteluotos poimittiin Seloy Oy:n
asiakasrekisteristä satunnaisotannalla.
Haastateltavat asiakkaat kontaktoitiin puhelimitse ja puhelinhaastattelu toteutettiin
tutkimushenkilöille sopivan aikataulun mukaisesti. Yhden puhelinhaastattelun kesto vaiheineen oli
keskimäärin 15 minuuttia. Puhelinhaastattelun aikana kartoitettiin asiakkaan kokemuksen osa-alueet
ja kontaktipisteet koko asiakkuuden vaiheelta. NPS-arvo kysyttiin heti haastattelun aluksi, jottei
asiakaskokemuksen vaiheiden käsittely vaikuttaisi asiakkaan kokonaisarvioon
suositteluhalukkuudesta.
Haastateltavien annettiin aluksi kertoa, missä asioissa Seloy on asiakkuuden aikana onnistunut ja
missä asioissa olisi parantamisen varaa. Vapaan sanan jälkeen kartoitettiin asiakaspolun
kontaktipisteet vaihe vaiheelta ja lopuksi kysyttiin, oliko asiakas valmis suosittelemaan yritystä
julkisesti.
Haastattelujen tallentamisen jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin ja tutkimusraportti kirjoitettiin
haastateltavien anonyymiys säilyttäen. Tutkimusraportin valmistuttua yhteystietolistat hävitettiin.

Net Promoter Score

Net Promoter Score on yleisesti yrityksissä käytetty asiakasmittari, joka mittaa yhden kysymyksen
avulla yrityksen asiakaskunnan uskollisuutta ja tyytyväisyyttä. Net Promoter Scoren kysymys kuuluu
”Kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä (yritystä) ystävälle tai työtoverille?”. Asiakkaat vastaavat
kysymykseen asteikolla 1-10, jossa luku 1 vastaa ’ei ollenkaan todennäköistä’ ja luku 10 ’erittäin
todennäköistä’ suosittelua.
Asiakkaiden antamat vastaukset luokitellaan seuraavasti:
Vastaukset 1-6: Arvostelijat
Vastaukset 7-8: Passiiviset
Vastaukset 9-10: Suosittelijat
Arvostelijoiden prosenttiosuus vähennetään Suosittelijoiden prosenttiosuudesta. NPS-arvo voi näin
ollen vaihdella arvosta -100 aina arvoon 100 asti.
Yleisesti ottaen NPS arvo on kohtuullinen aina kun tulos on positiivinen. Hyvä se on kun luku on yli 20,
erinomainen luku on noustessaan yli viidenkymmenen. Seloyn NPS 73 on mahtavan hyvä ja kertoo siitä, että
prosessimme ovat ajan myötä hioutuneet kuntoon ja henkilöstömme on osaavaa ja motivoitunutta.

 

Yhteenveto palautteista 

NPS-arvo on erinomainen ja keskimäärin asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä asiakkuuteen. Erityisen tärkeänä onnistumisalueina asiakkaat pitivät luotettavuutta, henkilöstön palvelualttiutta,
asiakaslähtöisyyttä ja kokonaisprosessin sujuvuutta asiakkaalle. Myös aikataulujen pitäminen sai asiakkailta kiitosta.
Ydinpalvelun toimivuuden merkitys asiakkaille on suuri, minkä vuoksi ajoittaiset toimitusten viivästykset heikentävät asiakaskokemusta. Ongelmatilanteissa viestinnän rooli on korostuneessa
asemassa ja asiakkaat toivovat nopeampaa reagointi haasteisiin tai muutoksiin. Asiakkailta nousi lisäksi toivomus yhteistyön syventämisestä sekä tarpeiden tarkemmasta kartoituksesta.

Teemme jatkuvasti työtä asiakaskokemuksen parantamiseksi, ja tutkimuksen toteuttaminen antaa meille varmuutta siitä, että suunnittelemamme toimenpiteet ovat oikeanlaisia ja palvelevat asiakkaitamme. Otamme palautteet tosissamme ja teemme toimenpiteitä parantaaksemme asiakaskokemusta entisestään. Esimerkkinä viestinnän parantamisesta olemme muokanneet taloomme uudenlaisen työtehtävän. Toimenkuvana on tilauksista huolehtiminen sekä kokonaisvaltainen asiakaspalvelu asiakaskokemuksen ylläpitämiseksi. Tehtävään kuuluu sekä toimituksiin liittyvien tietojen kommunikointi tuotantoon että aktiivinen tiedottaminen mahdollisista muutoksista asiakkaille. Kun tilauksiin liittyvä viestintä on keskitetty yhdelle henkilölle, pysymme paremmin selvillä siitä mitä asiakkaalle on ilmoitettu ja missä mennään. Tehtävää hoitaa tällä hetkellä Sanna Mattila, joka palasi vastikään äitiysvapaalta takaisin työn pariin.

 


16.10.2018

Sitä sattuu osa 2

 

Tilausten mitat aiheuttavat toisinaan kömmähdyksiä. Jokin aika sitten myyntimme vastaanotti asiakkaan tilauksen, lähetti asiakkaalle tilausvahvistuksen ja laittoi lasit tuotantoon. Asiakas tuli paikan päältä noutamaan lasejansa, ja ensin niitä ei meinannut tuotannosta löytyä. Kun ne lopulta löytyivät, kävi ilmi että mitoista puuttui vaatimattomat kolmisen metriä, kun asiakkaan senttimetrit oli meillä tulkittu millimetreiksi.

Eihän hätä toki ollut kovin suuri, asiakas lähti tyhjin käsin ja me teimme pikaisesti uudet lasit oikeilla mitoilla. Sinänsä onnellista ettei laseja toimitettu suoraan kohteeseen, olisi siinä ollut ehkä huumori kortilla kun olisi pitänyt ruveta asennushommiin. Jos jotakin tästä opimme, niin koitamme jatkossakin muistuttaa asiakkaitamme tilausvahvistusten tarkastamisesta.


31.08.2018

Sitä sattuu

Toimitimme pari vuotta sitten erääseen kohteeseen monta kymmentä neliötä eristyslasielementtejä, joissa uloin lasi oli kokonaan taustamaalattu. Taustamaalattuja laseja käytetään monesti rakennusten julkisivuissa ja väliseinärakenteissa. Pian toimituksen jälkeen kohteen suunnittelija otti yhteyttä ja tiedusteli mitä ihmettä olimme oikein kohteeseen toimittaneet, kun ei ikkunoista nähnyt lainkaan ulos.

Ymmärrettyään itse valinneensa ihan vääränlaiset lasit, suunnittelija kysyi josko tulisimme paikalle raaputtamaan maalit laseista irti. Selitimme suunnittelijalle ystävällisesti, ettei taustamaalausta voi raaputtamalla tai millään muullakaan tavalla irroittaa lasin pinnasta, kun maali on karkaisuprosessissa lasiin kiinnitetty.

Lopulta uudet lasit tilattiin ja toimitettiin ja kaikki olivat tyytyväisiä, mutta suunnittelijan vastuuvakuutus mahtoi ottaa melkoisen kolauksen.

Tästäkin opittiin. Kuten asiakkaamme omilta asiakkailtaan, mekin yritämme parhaamme mukaan tarkentaa ja varmistaa, että loppuasiakas saa juuri sellaiset lasit kuin on suunniteltu. Kyselemme vähän kohteesta ja toisinaan ehdotamme lasityypin vaihtoa, jos koemme että joku muu kuin valittu sopisi käyttötarkoitukseen paremmin. Ja niin kuin esimerkkimme yllä paljasti, aina ei siltikään onnistuta.


31.08.2018

Huurtumattomat

 

Mitä huurtuminen on, mistä se johtuu ja mitä asialle on tehtävissä?

Kondenssi ikkunan ulkopintaan muodostuu siitä, kun uloimman lasin pintalämpötila alittaa ulkoilman kastepistelämpötilan. Ikkunoiden lämmöneristävyys- eli u-arvo-vaatimukset ovat kiristyneet ja sitä kautta sisältä ei enää karkaa hukkalämpöä lämmittämään ulkolasia. Tämä syksyinen kostea vuodenaika on hyvä esimerkki siitä, että kylmän yön aikana eristävä ikkuna säteilee lämpöä poispäin ulkopinnasta, mutta pilvetön taivas ulkoilmaa kylmempänä ei säteile niin paljon lämpöä ikkunaan päin. Tällöin lasin ulkopintaan muodostuu kastepiste ja huurtuminen on mahdollista. Tämä on havaittavissa esimerkiksi auton ikkunoissa.

Huurtumisen esiintymistä eristyslasielementin ulkopinnassa on mahdollista minimoida laittamalla uloimmaksi lasiksi huurtumaton lasi. Huurtumattomassa lasissa lasin ulkopinnassa on ohut läpinäkyvä pyrolyyttinen pinnoite, joka pitää ulkolasin pintalämpötilan korkeampana ja tällä tavoin vähentää huurtumisen esiintymistä. Huurtumatonta lasia on mahdollista saada eri paksuuksina, laminoituna ja karkaistuna. Tällöin myös turvallisuusmääräykset on mahdollista ottaa huomioon. Huurtumaton lasi on saatavilla myös lämmöneristys- ja auringonsuojaominaisuuksilla. Lasi on mahdollista yhdistää erilaisiin eristyslasirakenteisiin, joka taas mahdollistaa monipuolisten ikkunasovellusten valmistamisen. Lasia on mahdollista käyttää esimerkiksi MSE-ikkunoissa ulkopuitteen lasina yksinään, koska lasin pinnoitus on toteutettu suoraan float-prosessissa. Tietyt lasijalostusprosessit kuitenkin vaikuttavat erikoisimpien lasirakenteiden saatavuuteen, joten huurtumattoman lasin käyttömahdollisuus tulee selvittää tapauskohtaisesti.


« Edelliset 10

Emme seuraa kehitystä, viemme sitä eteenpäin.

Seloylla on vuosikymmenten kokemus koko suomalaisen lasirakentamisen kehityksestä ja kehittämisestä. Me tiedämme, miten suunnitellaan, valmistetaan ja toimitetaan erilaisia lasiratkaisuja tavalla, jonka ansioista asiakkaamme projektit menevät jouhevasti maaliin ja loppukäyttäjän tarpeet tulevat täytettyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tutustu yritykseen ja palveluihimme »